CityLab: Το εργαστήριο ρομποτικής είναι ένας χώρος που αξίζει να γνωρίσουν τα παιδιά σας

301

Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, της ένταξης των παιδιών σε εξωσχολικές δραστηριότητες και το γεγονός ότι η εκπαιδευτική ρομποτική φαίνεται να έχει μεγάλη απήχηση τελευταία, θέσαμε ορισμένα ερωτήματα στο κέντρο εκπαιδευτικής ρομποτικής CityLab στον Άλιμο – και σας παραθέτουμε τις απαντήσεις. Ρωτήσαμε για το πως διαλέγουμε εργαστήρι ρομποτικής, πως τελικά καταλαβαίνουμε αν έχει κλίση ένα παιδί και αν τα μαθήματα που κάνει είναι αποτελεσματικά, και τι εργαστήρια γίνονται στο CityLab.

1. Με ποια κριτήρια ένας γονέας πρέπει να επιλέγει εργαστήρι ρομποτικής;
Οι πρώτες ερωτήσεις που θα κάναμε εμείς για να διαλέξουμε μία τέτοια δραστηριότητα για τα δικά μας παιδιά είναι:
α. Ποιοι και πως σχεδιάζουν τα μαθήματα και β. ποιοι και πως διδάσκουν.
γ. Πόσα χρόνια λειτουργεί, τι πείρα έχει σε ηλικίες, με ποιες άλλες εταιρίες συνεργάζεται και πως.
δ. Ποιο είναι το “πρόγραμμα σπουδών” (τεχνοκρατικά) και ποιοι είναι οι στόχοι του (εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά).
ε. Θα κάναμε προσωπική επίσκεψη σε εγκαταστάσεις και συνομιλία με τους ιδιοκτήτες μαζί με το παιδί.
Πριν από την επίσκεψή μας, θα διαβάζαμε αναλυτικά το site του εργαστηρίου και θα προσπαθούσαμε να μιλήσουμε με άλλους γονείς ή και παιδιά για να ακούσουμε την άποψή τους ώστε κατά την επίσκεψή μας να δούμε αν όλα αυτά συμβαδίζουν και επαληθεύονται.

2. Ωραία – απαντήστε μας τώρα τις ερωτήσεις σας, για σας!
Σωστά! Έπρεπε να το περιμένω. Πάμε λοιπόν, μία μία τις ερωτήσεις!
α. Τα προγράμματα σχεδιάζονται από τους ιδρυτές του CityLab (Σοφία Δρακάκη, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός M.Sc. Computer Engineering και Δημήτρη Μπλουγουρά, Επιστήμονα Υπολογιστών Πανεπ. Κρήτης). Βλέπουμε τι διδάσκεται στο εξωτερικό, πού κατευθύνεται η σχετική έρευνα (τεχνοκρατικά και παιδαγωγικά), ποια είναι τα τρέχοντα διεθνή θέματα και εξελίξεις στον τομέα αυτό και έτσι προσπαθούμε να κατευθύνουμε τους μαθητές μας στο μέλλον.
β. Οι καθηγητές μας, όλοι Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί, Φυσικοί, Μαθηματικοί, και Επιστήμονες Υπολογιστών συν-σχεδιάζουν και βελτιώνουν τα μαθήματα με συγκεκριμένη μεθοδολογία, ώστε κάθε χρονιά να είναι ακόμη καλύτερα. Τα μαθήματα γίνονται με ένα κριτήριο: την ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών σε όλα τα πεδία του STEM. Τα παιδιά ξέρουν με ακρίβεια όταν φτιάχνουν ένα ρομπότ πότε και πώς κάνουν επιστήμη, πότε και πώς τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά. Πιστέψτε μας, δεν (τους) είναι καθόλου προφανές αυτό, αλλά τα παιδιά τελικά το λατρεύουν!
γ. Από το 2014, σε παιδιά από 5 έως 17 ετών. Συνεργαζόμαστε με πληθώρα εταιριών και φορέων σε διάφορους τομείς – δεν θέλουμε να ξεχωρίσουμε κάτι ή κάποιους εδώ, δείτε στο site μας αναλυτικά.
δ. Εργαστήρια μηχανικής, ρομποτικής, ηλεκτρονικών, επιστήμης υπολογιστών, και από το 2019 AR/VR και Χρηματοοικονομικών. Προσοχή: όλα προσαρμοσμένα στα παιδιά και όλα κατάλληλα για την ηλικία τους. Στόχος είναι τα παιδιά να γίνουν δημιουργοί και όχι χρήστες της τεχνολογίας, να αναπτύξουν τα soft skills που τόσο λείπουν σήμερα και μέσω της Ρομποτικής να “μάθουν” αλλά και να προετοιμάζονται για την πολυπλοκότητα των προκλήσεων που τους περιμένουν, για θέσεις εργασίας που δεν υπάρχουν σήμερα, αλλά και για να χειριστούν πράγματα που τα ρομπότ «δεν θα κάνουν ποτέ», όπως η δημιουργικότητα, οι διαπροσωπικές δεξιότητες και η επίλυση πρωτότυπων προβλημάτων!
ε. Βλέπετε τους χώρους μας: προσεκτικά μελετημένοι για ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, αλλά και με τις αυστηρότερες προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας. Μιλήστε με τους γονείς και με τα παιδιά στο χώρο μας. Διαμορφώστε προσωπική άποψη!
Η επιλογή φαντάζει ότι δεν είναι εύκολη – αλλά τελικά, ευτυχώς, είναι!

3.Ποια χαρακτηριστικά δείχνουν πως το παιδί έχει κλίση για την ρομποτική;
Για τις μικρές ηλικίες (Δημοτικό), η κλίση «που φαίνεται» δεν είναι τόσο σημαντική. Έρχονται για παράδειγμα δύο αδέλφια που το Α «έχει κλίση» (όλη μέρα τουβλάκια, κατσαβίδια, καλώδια, γρανάζια, μπαταρίες) και το Β δεν έχει δείξει κάτι σχετικό. Είναι εντυπωσιακό το πόσες φορές αν κάπως ο Β μπορέσει να έλθει σε επαφή σωστά με το αντικείμενο θα δείξει τελικά δεξιότητες και “ιδιότητες” που θα εκπλήξουν όλους.  Τέλος, τα οφέλη (soft skills) που προκύπτουν για τα παιδιά είναι τόσο σημαντικά που ξεπερνούν την όποια τεχνοκρατική κλίση. Ναι, η Ρομποτική ΔΕΝ είναι αυτοσκοπός (!!!) αλλά είναι ένας υπέροχος -μαγικός- κόσμος και τρόπος ανάπτυξης της δημιουργικής ευφυίας των παιδιών! Άρα, με δυό λόγια, για όλες τις μικρές ηλικίες κάνει μια χαρά η Ρομποτική, αρκεί να δοθεί στα παιδιά σωστά.
Για τις μεγαλύτερες ηλικίες τώρα, τα ίδια τα παιδιά εκφράζονται καθαρά για τις προτιμήσεις τους και ευτυχώς μέσω της Ρομποτικής έχουν ένα τρόπο να έλθουν σε επαφή ταυτόχρονα με τεχνολογία, επιστήμη, μηχανική και μαθηματικά και να καταλάβουν τι είναι το καθένα και αν αυτό τους αρέσει για να το ακολουθήσουν σαν ενασχόληση και καριέρα. Ξέρετε πόσοι δεν διαλέγουν να σπουδάσουν κάτι που πραγματικά θα διέπρεπαν και δεν το κάνουν, αλλά και πόσοι διαλέγουν κάτι και το εγκαταλείπουν γιατί άλλο νόμιζαν ότι είναι και άλλο βλέπουν;
Η ρομποτική αν διδαχθεί σωστά, λύνει όλα αυτά τα θέματα – α, και bonus η διασκέδαση!
(Να μην ξεχάσω: είναι πολύ συγκινητικές οι στιγμές που τα μεγάλα παιδιά σε ρωτούν διακριτικά “τι έχετε σπουδάσει και γιατί το διαλέξατε” …)

4.Πώς θα καταλάβει ένας γονέας πως τα μαθήματα ρομποτικής που λαμβάνει το παιδί του είναι αποτελεσματικά;
Δύσκολη ερώτηση. Κατ’ αρχήν θα παρατηρήσουμε αν στο παιδί αλλάζει ο τρόπος σκέψης και θεώρησης του κόσμου και αν ψάχνουν να βρουν τις αιτίες πίσω από αυτά που συμβαίνουν γύρω τους, όχι μόνο στον απλό τρόπο λειτουργίας των μηχανισμών αλλά σε όλα! Αν δηλαδή τελικά θέλουν να εξερευνούν και να “προκαλούν” την καθημερινότητα (και τους γονείς…) με ερωτήσεις προφανείς μεν, πολύ δύσκολο να απαντηθούν δε.
Τεχνοκρατικά, είναι απλό: “απαντούν” άνετα και χαρούμενα σε “ερωτήσεις” όπως “τι υλικά θα χρειαστείτε και πώς θα οργανωθείτε για να φτιάξετε χωρίς οδηγίες ένα …” ή “πως νομίζεις ότι δουλεύει το …”
Για τα παιδιά μας στο CityLab η εικόνα χαρούμενων παιδιών να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν μηχανισμούς όπως διαφορικό, ρομπότ εκτός έτοιμων σχεδίων αλλά και ηλεκτρομηχανολογικούς αυτοματισμούς σε arduino και προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης, (σταματώ εδώ γιατί ξέρω ότι ακούγεται “κάπως” και μάλλον δεν τα πιστεύετε αν δεν τα δείτε)  – αλλά και να τα παρουσιάζουν σε κοινό άνετα και δεχόμενα όλες τις ερωτήσεις είναι η καλύτερη απόδειξη της αποτελεσματικότητας των εργαστηρίων μας.
Τέλος είναι και κάτι ακόμη – όταν ακούτε από το παιδί ότι ¨θέλω να συνεχίσω ρομποτική» και «δεν το διαπραγματεύεται»!!!

5.  Τι εργαστήρια και δραστηριότητες περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα του City Lab;
Μπορείτε να δείτε το ετήσιο πρόγραμμα για όλες τις ηλικίες με τα εργαστήρια μηχανικής, ρομποτικής, επιστήμης υπολογιστών, ηλεκτρονικών, ΑR/VR και Χρηματοοικονομικών στο https://www.citylab.gr/programme/annual.html
Φέτος θα υπάρχουν αποκλειστικά για τα μέλη μας, εκτός των κλασσικών δραστηριοτήτων στο χώρο μας με ημερίδες και ομιλίες από συγγραφείς, ερευνητές, καθηγητές πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων, φεστιβάλ Ρομποτικής, κλπ και ορισμένες ΝΕΕΣ δραστηριότητες έκπληξη, για πρώτη φορά (αν δεν κάνουμε λάθος…) στην Ελλάδα.

6. Δηλαδή, τι δραστηριότητες είναι αυτές; 
Είπαμε – έκπληξη! Θα δείτε!!!
Ξεκινάμε στις 9 Σεπτεμβρίου και οι εγγραφές έχουν αρχίσει.